Автор: Юлія Скорода
Викручування вільного соска мами, дряпання/колупання грудей, пупка, шиї, дослідження маминих вух-зубів-рота-носа, розтягування шлейок майки/ліфа, накручування одягу мами на палець... Орієнтовно половина дітей у процесі грудного вигодовування знаходять собі ось такі "тактильні ігри".
Є мами, яким така тактильна поведінка дитини навіть подобається. Інші ж готові вибухнути від гніву. У кожної жінки свій поріг чутливості. Зазвичай перше крутіння соска припадає на вік 6-9міс. Після року-півтора-двох звичка може повторитися.
Щоб така поведінка дитини не стала перешкодою до успішного продовження грудного вигодовування на радість і матері, і дитині, запрошуємо до ознайомлення з теорією і практикою "викручування".
Тож яка причина того, що дитина в певному віці демонструє таку тактильну поведінку?
У певний період (у всіх дітей по-різному) дитина вже не може смоктати так, як смоктала у перші місяці, повністю занурившись фізично у процес смоктання. Дитина прикладається, але різні подразники навколо постійно відволікають її, "відривають" мозок від звичного процесу. Тож дитина робить ЩО? Так, повертає сама свій мозок до процесу смоктання грудей, до "тут і зараз". А робить це за допомогою дій руками/пальцями, які перелічені на початку статті.
(Це чимось схоже на практику йоги дорослими. Якщо людина не перебуває в асані регулярно, то не з першого разу виходить повністю сконцентруватися на тілі, диханні, відчуттях. Думки щоразу "виривають" - то до планування дня, то до згадування побутових дрібниць. І тільки коли себе "проплескаєш" долонями, мозок вмить згадує: "Так, ага, я взагалі-то ТУТ, йогу роблю, я не в супермаркеті вибираю овочі")))
Крутінням СОСКА (тут акцентую саме на соску, а не інших частинах маминого тіла) дитина стимулює окситоциновий рефлекс, який діє одночасно на обидві груді. Таким чином, молоко вивільняється легше, його прибуває більше - дитині легше його "дістати" з груді.
Повірте, дитина НЕ хоче нервувати маму! Дитина не може навіть припустити, що маму це дратує, доки Ви про це не скажете.
Переходимо до практичної частини - як діяти, а які прийоми шкідливі.
Категоричне "Ні":
- Фіксація руки дитини (взяли і силою тримаємо) = дезорієнтація дитини в просторі + часто від цього псується захват груді + у дитини виникає психологічний дискомфорт, а разом з цим може стати близькою відмова.
- Агресія, вилита на дитину = "мама мене не любить". А також Ви вчите дитину агресивно поводитися та саме агресією вирішувати проблеми, з якими впродовж життя дитина стикатиметься.
- Крики-зойки мами = "мамі боляче, добре, не буду їй робити боляче, отже, і не буду цицю". Можлива відмова.
- Ігнорування/приховування своїх негативних емоцій, терпіння дискомфорту = психосоматичні хвороби мами, часто без явних на те причин.
- Заборона без пропонування альтернативи = таким чином усі заборони будуть просто пустими словами для дитини, вона не зрозуміє головної "інструкції" (тобто, "що я маю робити", "чого мама хоче насправді").
А що ж тоді "ТАК"?
- Діяти треба негайно, як тільки звичка крутити соском зародилася. Якщо відтягнути впровадження правил, дитина не одразу зрозуміє, чому раніше такі дії маму влаштовували, а зараз - ні.
- Встановлення правила "мамі має бути комфортно". Описуєте, які саме рухи є дискомфортними для Вас, а які можете прийняти. Наприклад: "Мамі неприємно, коли ти крутиш/стискаєш сосок пальцями, але ти можеш покласти свою долоньку на цицю отак". Вибираємо як альтернативу ті дії, які точно будуть мамі комфортними.
- Про правило говорити серйозно, не посміхаючись, не підхихикуючи, без жартів. Недотримання правила = припинення годування. Якщо доводиться припиняти декілька разів підряд, зберігайте спокій і впевнений тон, виголошуючи свою вимогу дитині.
- Зі старшими "викручувачами" - домовитися припиняти некомфортну мамі дію на рахунок 10 (чи 5, чи 3 - як вам завгодно))
- Годування в одязі, у якому інша грудь буде важкодоступна.
- Дозволити триматися за пальці мами.
- Робити дитині своєю вільною рукою масаж подушечок пальців.
- "Малювати" фігури на внутрішній стороні дитячої долоні, озвучувати, що малюєте, якщо розмова не заважає смоктанню.
- Дати в руки дитині шнурівку, на якій зав'язані вузлики. Вузлики повинні бути ~ діаметром, як сосок.
- Експериментувати з намистом - одним дітям класичне слінгонамисто підходить, інші дитячі руки хочуть малі силіконові намистини, намистини різних форм, розмірів, фактури, матеріалу... Тут шукайте свої.
- Дати в руку будь-який інший безпечний предмет, що є тактильно цікавим дитині у конкретний момент розвитку. Варіанти таких предметів дивіться на фото.
ВАЖЛИВО!
- Закріплену поведінку під час денних годувань переносимо і на нічні. Проговорюємо, нагадуємо дитині, що вдень ви домовилися про... (Ваш варіант). Маленький предмет (якщо дитина вибрала цей спосіб) кладемо собі під подушку.
- Знайдений спосіб відволікання може допомогти на декілька днів/разів (інколи одноразово), тому експериментуйте та впроваджуйте інший зі списку, і так по колу.
Статтю редагувала: Ольга Колодка